Hírek : Mégis lesznek színes gumik az F1-ben |
Mégis lesznek színes gumik az F1-ben
2007.03.07. 21:38
Annak ellenére, hogy a Bridgestone korábban cáfolta azon híreszteléseket, miszerint a Champ Carhoz hasonlóan a Forma-1-ben is bevezeti a színes abroncsokat, az idei évtől látható különbségek lesznek az egyes specifikációk között. Forrás:f1hirek.hu
A Forma-1 Bizottság, és a FIA Motorsport Világtanács az utolsó pillanatban úgy határozott, változtat a királykategória sportszabályzatán, és az idei évtől kötelezővé teszi a különböző specifikációjú abroncsok megjelölését, mellyel a nézők számára is világossá válhat, milyen összetételű gumit használnak az egyes versenyzők.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a Bridgestone hosszú ideje tárgyal arról, miként lehetne látható módon is megkülönböztetni egymástól az egyes specifikációkat, ám egészen eddig nem született egyezség az ügyben.
Az idei évtől a csapatoknak a rendelkezésükre álló mindkét gumikeveréket fel kell használniuk a versenyeken, és csak arról dönthetnek, milyen sorrendben teszik fel autóikra a különböző keverékeket. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) célja ezzel az, hogy izgalmasabbá tegye a versenyeket.
"Míg az esős, vagy extrém esős gumik használata nem indokolt a futam alatt, mindegyik versenyzőnek kötelessége legalább egy garnitúra abroncsot felhasználni az egyes száraz gumikeverékekből a verseny alatt" - áll a FIA 2007-es Sportszabályzatában.
A versenyek izgalmasabbá tétele mellett az új szabály bevezetésével csökkenthetnek a Bridgestone amúgy is magas költségei, ugyanis a csapatoknak mostantól kötelességük felhasználni a rendelkezésükre bocsátott gumikat, így a korábbi évekkel ellentétben nem marad felesleg.
Bár volt szó róla, hogy az amerikai Champ Car szériában jól bevált színes gumik megjelennek a Forma-1-ben, az elképzelés egyre inkább úgy tűnik, nem fog megvalósulni az idei évben. A színes gumik bevezetésével - miszerint a lágyabb keverékek piros jelzést kapnának - a csapatok stratégiája mindenki számára egyértelművé válhatna.
A FIA technikai delegátusának vezetője, Charlie Whiting a szövetség egy korábbi ülésén felvetette, mi lenne, ha más - mindenki számára elfogadható - módszerrel érnék el, hogy a nézők betekintést nyerjenek a csapatok stratégiájába. A szakember ötlete szerint a résztvevők egészen a versenyek rajtjáig titokban tarthatnák taktikájukat, és csak a futam rajtját követően jelentenék be, milyen összetételű gumikkal kezdték meg a versenyt.
Bár volt idő, mikor mindenki egyetértett ezzel a megoldással, a FIA legutóbbi ülésén mégis változott a terv, és a szövetség úgy döntött, a Bridgestone-nak látható módon is meg kell különböztetnie egyes keverékeit, hogy a nézők is betekintést nyerhessenek a csapatok stratégiájába.
A módosított szabálykönyv is egyértelműen kimondja, látható módon kell megkülönböztetni egymástól az egyes keverékeket. Bár egyelőre nem tudni, mik a Bridgestone tervei, a vezetőség már tárgyal ez ügyben. A japán beszállítónak azonban nincs sok ideje, hiszen a jövő hétvégén elrajtol a 2007-es Forma-1-es világbajnokság.
A Bridgestone sajtószóvivője cáfolta, hogy a Champ Carhoz hasonló módon különböztetnék meg az egyes keverékeket, ehelyett nagyobb esélyét látja annak, hogy egy jóval egyszerűbb utat választanak ennek kivitelezésére. "Az egyik keveréken egy kisebb jelzést helyezünk el" - mondta.
Egy lehetséges, és kézenfekvő megoldás lenne, ha az egyik specifikációjú abroncs peremére egy nagyobb fehér jelzés kerülne, elég nagy ahhoz, hogy az mozgás közben (egy fehér körvonal formájában) is látható legyen.
|